torstai 6. marraskuuta 2014

Joululahjavinkkejä osa 3

Tästä postauksesta löytyy muutamia kierrätys vinkkejä. Tähän saa kans vinkata lisää, jos jollain olisi ideoita. :)


Sytykeruusut ovat monelle jo varmaankin tuttu juttu, mutta laitan sen tähän vinkiksi, koska itse tykkään näitä antaa joka joulu jollekin lahjaksi. :) Toki tämän lahjan saaja tarvitsee sen takan, missä näitä poltella. ;) Joku saaja kyllä sanoi laittavansa näitä koristeeksi...
Tähän tarvitaan kananmunankennoja, joihin sitten revitään suikaleita pitkistä kananmunakennon kohdista. Tehdään munakennoista ruusun näköisiä. Ruusut kastetaan vesi-steariini seokseen. Steariinin olen saanut käytettyjen kynttilänpätkien jämistä. Itse olen laittanut vesi-steariini seoksen teflon kattilaan. Kattilan voi ostaa vaikka kirpparilta, niin ei tarvitse omia tähän käyttää, koska ei näitä kattiloita enään voi ruuanlaiton valmistukseen käyttää. Tai itse en ainakaan halunnut. ;) Kun steariini on sulanut veden sekaan, niin sitten vaan kastetaan ruusut sinne ja kuivumaan olen laittanut leivinpaperille, koska siihen ne eivät sitten kuivuttuaan jää kiinni. Upottanut olen pihdeillä, että ruusu pysyy paremmin kasassa. Ja kastanut olen kahteen kertaan, välillä täytyy antaa ruusun jäähtyä, mutta siihen ei kovinkaan kauaa mene. Kuivumisen jälkeen olen laittanut vielä kimalleliimalla vähän koristetta, mutta tämähän ei ole mitenkään pakollista. :)



Kierrätyskynttilät oon tehnyt niin, että olen säästänyt poltettujen kynttilöiden pätkiä, jotka olen sulattanut teflon kattilassa ja kaatanut kirppikseltä ostettuihin kahvikuppeihin. Näihinhän voi käyttää vaikka minkälaisia kahvikuppjea haluaa. Kynttilälanka tietty pitää ihan kaupasta ostaa. Kynttilälangan olen laittanut kupin pohjalle kiinni kuumaliimalla, että se pysyy varmasti kupin pohjalla. Tuossa ylemmässä kuvassa näkyy, että olen laittanut varrastikuista pienet palat, että kynttilälanka ei uppoo kokonaan sinne kuppiin sisälle.


Ontelokuitukoreja voi virkata esim. vanhoista t-paidoista. T-paidoista pystyy leikkaamaan kudetta, jonka sitten voi virkata koriksi. Kuteen täytyy tietty olla sitten ihan tasapaksuista tai ainakin suunnilleen, että korista tulee korin muotoinen. :) Koreihin löytyy netistä teko-ohjeita.

Itse olen haaveillut jo useampana vuonna, vaan en ole vielä saanut tehtyä... Mutta sellainen kierrätyslahja vinkki myös, että vanhaa lautaa, johon sitten käyristää esim. vanhoja metallisia lusikoita naulakoksi. Näitä olen haaveillut kauan tekeväni, mutta aina jäänyt. Laudan voi koristella tai jättää sellaiseksi vanhan väriseksi. Uuden laudan pätkän voi myös tehdä vanhan näköiseksi.
Vanhasta metallisesta kauhasta saa lautaan laittamalla kynttilänpidikkeen. Tästäkään ei ole omaa kuvaa, mutta laitan linkin, missä oli idea tästä.
Kierrätys vinkkejä
Nämä siis haavelistalla, ehkä joskus pääsen toteuttamaan. Tuon linkin takaa löytyy myös vähän ideaa noista naulakoista. Itse haaveilen, että saisin pidemmän laudanpätkän, johon laittaisin useamman lusikan naulakoksi. Tuolla oli käytetty myös haarukkaa, joten miksikäs ei voisi haarukoitakin käyttää hommaan. Näitä tarvikkeita löytyy ihan varmasti kirppareilta.

Yksi hyvä vaihtoehto on myös tehdä kortti, jossa lupaa jonkun palveluksen esim. lumien kolaaminen, lastenhoito, siivoaminen, hartiahieronta, yhteinen eväsretki tai mitä vaan. Tässä ainoastaan mielikuvitus rajana. :) Sinänsä ei ole mikään kierrätyslahja, mutta laitoin sen tähän kuitenkin vinkiksi.

Vanerin jämistä voi tehdä erimallisia puisia juttuja. Esim. sydämen, jonka maalaa ja sen päälle kirjoittaa jonkun kauniin tekstin. Nämäkin on mun to-do-listalla.... Ehkä nämäkin joskus vielä saan toteutettua. ;)

Tässä näitä mun vinkkejä muutamia. :)
Mukavaa marraskuista torstaita!! <3

6 kommenttia:

  1. Ihania nämä lahjapostaukset :)
    Olen menossa viikon päästä taas kynttilöitä ja saippuaa -kurssille ja siellä tulee taas tehtyä joululahjoja oikein urakalla :)
    Tänä buonna ajattelin kokeillä sytykeruusujen lisäksi sytykesipsejä: vanulappuja kastetaan steariinissä ruusujen tapaan ja kuivuttuaan laitetaan kauniisti koristeltuun sipsipurtiloon. Sormet syyhyävät jo tekemään!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!! <3
      Mä oon tehnyt saippuoita, mutta ihan valmista massaa oon niihin käyttänyt. Viime vuonna laitoin kahvinporoja ja vanilliinisokeria. Tuli ihan kivoja. :) Nyt vähän mietinnässä myös jonkunlainen saippuan valmistaminen, vielä vähän hakusessa, että mitä tuoksuja niihin voisi käyttää.
      Itse tykkäisin pitkiä kynttilöitä tehdä, mutta niiden tekemiseen täytyisi olla joku paikka, koska ihan kotona ei viitsi ruveta steariinia tiputtelemaan. ;) Yhtenä vuonna oltiin äitini kanssa kynttilöitä tekemässä ja se oli kyllä kivaa!!
      Mielenkiintoinen tuttavuus nuo sytykesipsit!! Kiitos vinkistä!! Ihanaa, kun saa uusia ideoita!!

      Poista
  2. Koreja ja kynttilöitä olenkin jo jaellut viime vuonna. Olivat kyllä saajilleen todella mieluisia lahjoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on sellaisia perinteisiä ja niistä tykätään kyllä!! Mä oon kans useampana vuonna niitä koreja tehnyt. Kynttilöitä vasta viime jouluna ekan kerran.

      Poista
  3. Täällä virkkukoukku "savuaa" ja teen juuri t-paidoista mattoja ja koreja. Tein myös viime vuonna pipoja, kaulahuiveja ja hartiahuiveja puikoilla kutomalla. Kierrätystyynyjä olen tehnyt huovutetuista villapaidoista. Lopusta materiaalista patalappuja ja rannekkeita. Äidin kutomasta paksusta lakanasta tein myös tyynyjä ja painoin niihin kunkin saajan nimikirjaimet ja syntymävuoden.
    Mun mielestä on ihanaa saada ite tehtyjä lahjoja, mutta vielä kivempi niitä on tehdä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korien tekeminen on kyllä aivan ihanaa puuhaa!! <3 Onpas sulla tosi kivoja ideoita. <3 Kiitos paljon vinkeistäsi!!
      Mä oon samaa mieltä sun kanssa, että on ihanaa saada omatekemiä lahjoja. <3 Mutta kyllä se tekeminenkin on tosi kivaa. Mä oon yrittänyt kovasti tänä vuonna urakoida itse tehtyjä lahjoja. Siinä niin oma mielikin lepää, kun saa tehtyä jotain itse. <3

      Poista